Cara Aku Naikkan Hb Darah

Saturday, July 25, 2015

Assalamualaikum...
Alhamdulillah ada kesempatan nak update entry kejap walaupun diri dah tak larat sangat sekarang..uppss,sebelum tu aku nak ucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri kepada semua umat Islam di seluruh dunia. Macam syok aje semua membaham rendang,ketupat segala tu ek?

Entry kali ni aku cuma nak berkongsi cara aku menaikkan hb darah sepanjang aku preggy ni. Sebelum tu aku story dulu kisah hb ni. Hb tu maksudnya hemoglobin dalam darah yang bertanggungjawab membawa oksigen ke seluruh badan kita. Kalau orang yang preggy,dia haruslah mempunyai level hb iaitu 11 ke atas. Barulah dikira selamat dan ok untuk berkongsi dengan baby. Bila baby makin besar dalam perut,hb lah paling perlu dijaga sebabnya kalau hb rendah,nanti baby dan ibu berebutlah oksigen yang dibawa oleh darah tu.

So,masa mula-mula aku preggy..hb aku memang cun iaitu 11.4 tapi makin lama hb aku makin drop dan menyebabkan aku jadi tak larat. Yelah,oksigen yang masuk sikit pastu kena share pulak kan? Kedropan hb aku tu menjadi sangat teruk sampai aku preggy 8 months kut,masa tu memang tak leh blah sebabnya hb aku 9.9 yang mana level tu dikira bahaya untuk baby dan aku kalau nak deliver nanti. Nurse yang follow check up aku sentiasa bagi macam-macam cara untuk aku upkan hb aku tapi still tak berjaya. 

Kalau bab makan untuk naikkan hb,dah segala macam benda aku telan untuk naikkan hb. Kurma,kismis,jambu batu,hati ayam dan entah apa-apa lagi,semuanya aku telan. Tapi keputusannya sangat mengecewakan. Sehinggalah pada suatu hari,aku terjumpa satu post kat group ibu-ibu mengandung yang bercakap tentang Pati Delima Gulsan. Nah,aku tepek dulu gambarnya...


Yess,diakui minum pati delima ni agak membantu,hb aku naik jugaklah dari 10.2 ke 10.4 tapi lepas tu dah tak bergerak dah. Lagi satu aku pun salah jugak sebab tak konsisten minum benda alah ni,hahahaha

Disebabkan hb aku yang makin merudum tu,makanya aku buatlah research kaw-kaw punya cara nak naikkan hb semula dan finally aku terjumpa satu artikel yang dishare kat facebook berkaitan hb. So,aku yang sememangnya terdesak terus aje order benda yang dimakan oleh akak dalam artikel tu dan sangat mengejutkan hb aku naik mendadak kut. Alhamdulillah...nak tau apa yang aku makan? Inilah bendanya...


Inilah vitamin yang aku tengah makan sekarang. Obimin pluz ngan vita-lea dari Shaklee. Untuk pengetahuan korang,aku bukanlah ahli shaklee atau duta diorang yang akan promote giler-giler benda alah ni tapi vita-lea ni lah supplemen yang superb bagi aku. Sebab dalam masa 3 hari aje aku makan,hb aku naik dari 10.2 ke 10.8..aku sangat kagum howkay!

Sejak pada tu,sampailah sekarang aku still ambik mende ni secara konsisten dan sekarang pun aku minum semula pati gulsan tu. Mungkin ini yang dinamakan kasih sayang seorang ibu sebabnya walaupun aku tak berapa gemar minum gulsan tu tapi aku hambik jugak semula kerana aku fikirkan baby aje. Semua ibu nak yang terbaik untuk anak dia kan? Same goes to me..

Jadinya,kalau korang yang mempunyai masalah hb seperti aku,silalah try vita-lea ni sebabnya ini sangat-sangat membantu dengan izin Allah insyallah. Nak beli ngan sape? Belilah dengan mana-mana ahli Shaklee yang korang kenal tapi bukan aku yer sebabnya aku tak terlibat ngan Shaklee ni,hehehehe...

Kat sini jugak,aku nak kongsilah apa yang aku tengah ambik untuk memastikan baby yang bakal lahir nanti tak kena kuning. Memanglah tak boleh jamin tapi sekurang-kurangnya kita berusaha kan? Buat masa sekarang aku just ambik Pati Delima Gulsan,Obimin pluz, Vita-lea dan juga susu kambing Hi-Goat. Hanya 4 benda ni aje yang aku duk hadap sekarang,moga- moga memberi kesan terbaiklah nanti insyallah.

Rasanya itu ajelah untuk kali ni,kalau ada apa-apa yang aku nak share nanti..insyallah will be update here,thanks for reading...wassalam.




1 comments:

Jaja | Pengedar Shaklee said...

Wow terbaik ! Memang selalu dengar yang VitaLea ni diambil oleh ibu-ibu hamil sebagai ikhtiar untuk naikkan hb darah, yelah bila zat cukup dalam badan insyaAllah hb naik dengan normal :)

 
Copyright © sAat dUka dAn Ria bErsaTU | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top | Sign in