New Look For My Pusat Sumber 2014

Wednesday, January 22, 2014

Assalamualaikum...
Dapat jugak aku mengupdate entry yang aku rasa sangat-sangat tak sabar nak share kat sini. Sebenarnya,entry ini adalah khas kepada mereka yang diberikan tugas untuk menjadi penyelaras kepada bilik-bilik khas di sekolah. Macam aku,dulu mula-mula datang ke sekolah ni,aku diberikan tugas sebagai penyelaras Pusat Sumber sekolah,memang agak terkejut tapi take it as a challenge..Sekarang dah tahun 2014,maknanya dah 3 tahun aku mengendalikan pusat sumber ni. Diakui aku sangat naif dalam cara pentadbiran dan pengurusan pusat sumber tapi aku berusaha mencari idea dan ilmu daripada buku dan bertanya kepada insan-insan yang aku rasakan dapat membantu. Alhamdulillah,aku gembira dengan pusat sumber aku sekarang.

Tahun ni memang dah menjadi azam aku untuk fokus sepenuhnya kepada pusat sumber sekolah sebab tahun lepas aku fokus pada kelas Tahun 6. So,banyak perkara yang aku dah update kat pusat sumber sekolah. Pertama yang aku ubah ialah buku NILAM. Aku order buku NILAM versi baru keluaran Yayasan Guru Malaysia.Harganya cuma RM4.30 sahaja bagi Sabah dan Sarawak untuk tahap 1 dan tahap 2. Buku ni lebih friendly bagi aku sebab mudah untuk murid menulis apa yang dah mereka baca.Nak tahu bukunya macam mana?Let me show you..


Alhamdulillah,setakat hari ni penggunaan buku ni berjalan dengan baik sebab beberapa program baru anjuran pusat sumber dah mula dijalankan. Semangat giler nih...hahahah
Ok,tu perkara pertama yang aku ubah berkaitan pusat sumber aku. Kedua yang aku buat ialah penggunaan kad pinjaman perpustakaan. Kalau sebelum ni,sekolah aku ni menggunakan sistem pinjaman secara pukal. Pada mulanya,aku memang tak faham cara tu tapi rupa-rupanya memang ia merupakan salah satu cara pinjaman di pusat sumber and honestly aku memang tak suka dengan pinjaman cara pukal ni. Sebab apa? Satunya ialah buku tersangat banyak yang hilang..yelah,korang bayangkan buku-buku dari pusat sumber akan dibawa ke setiap kelas dalam bakul then diletakkan kat situ tanpa had masa.Dahlah kadang-kadang takde rekod buku apa yang keluar dari pusat sumber,dah tu bila budak baca,diorang suka bawak balik rumah.Dah namanya bawak balik rumah,confirm2 lah jadi harta peribadi kan?Tu yang buku makin berkurang.Dah tu,bila dah buku lama-lama kat kelas diorang,kes conteng-menconteng pun bermula.Memang sesuka hati budak ajelah nak buat macam mana kat buku tu sebab takde pemantauan. So,tahun ni aku tukar sistem supaya budak lebih bertanggungjawab.
Pada mulanya,aku ingat nak tempah or order kad pinjaman tapi memandangkan sekarang ni majoriti semua sekolah dah menggunakan sistem barkod,so memang takdelah kedai yang buat kad pinjaman jenis lama tu kan?So,aku decide berD.I.Y ajelah.Lagipun bukan susah sangat,budak pun tak ramai.Makanya,inilah hasil kad pinjaman yang aku buat sendiri...


Untuk Tahap 2,aku buat kad warna kuning..untuk Tahap 1 plak aku buat warna biru. Kad ni aku print atas kertas warna yang keras sikit then laminate. So far oklah.Kad pinjaman ni sekarang memang hot sebab hari-hari pusat sumber aku penuh dengan kehadiran murid-murid nak pinjam buku. Yelah,buku-buku tak boleh dibawak keluar sesuka hati lagi,so diorang kena pinjam buku sendiri menggunakan kad ni. Kad ni bagi aku mengajar murid lebih bertanggungjawab. Opss,sebelum tu..minggu lepas aku dah buat bengkel untuk Tahap 1 dan Tahap 2 berkaitan cara menulis buku NILAM dan cara menggunakan kad ni. Sebaik-baiknya,sebagai GPM korang kena explain dulu kat budak-budak bagi diorang faham. And jangan lupa selitkan sedikit ugutan agar diorang tak sesuka hati nak buat perkara pelik-pelik,hahahahaha. Macam aku,aku cakap kat pusat sumber tu ada CCTV,so semua perbuatan diorang aku nampak. Dengan cara ni,budak lebih behave..hahaha,lepas tu aku cakap jugak,kalau sesiapa yang hilangkan/rosakkan kad ni,diorang kena bayar RM50 baru aku buat yang baru. Setakat sekarang,semua kad terjaga dengan baik..itulah pentingnya sedikit ugutan..^___________^

Satu perkara lagi yang aku buat jugak tahun ni dengan aim nak naikkan kuantiti bilangan buku yang dibaca oleh murid ialah bergabung dengan program yang dianjurkan oleh Panitia Bahasa Malaysia.Untuk pengetahuan korang, sekolah aku ni terlalu banyak program pagi2..yelah,budak2 kul 6.30 pagi dah tercongok kat sekolah,daripada diorang buat bising...makanya haruslah pagi2 diorang dhiasi dengan pelbagai program kan?hahaha...so,setiap hari Selasa dari jam 6.45 pagi sampailah kul 7 pagi,budak-budak aku akan mula membaca buku yang dibawa oleh pengawas pusat sumber ke kelas mereka dan akan dipantau oleh pengawas tu sendiri. Tahun ni,aku dah briefing pengawas pusat sumber aku kaw-kaw punya,as usual tak buat keje,aku pecat aje...so far,semua menjalankan tugas dengan baik sekarang. Diharapkan program pagi ni dapat membantu lah kualiti NILAM di sekolah aku.Quite penat tapi itu memang azam aku tahun ni. Sebenarnya dulu program ni dah ada tapi tak tahulah kenapa,tetiba hilang..

Last perkara yang aku nak share ialah hiasan di pusat sumber. Untuk insan yang bergelar GPM (guru perpustakaan & media),kat pusat sumber perlu ada bermacam-macam sudut. Yelah,dah namanya pusat sumber kan,kenalah ada macam-macam sudut untuk meningkatkan pengetahuan dan ilmu murid-murid. Seriously,after 3 tahun..aku berjaya menceriakan pusat sumber aku. Masa mula-mula aku take over pusat sumber ni dulu,suasana dan susun atur pusat sumber agak teruk dan banyak sangat anai-anai. Aku sendiri time tu tak suka dengan keadaannya. Tapi tahun demi tahun,aku berusaha sikit demi sikit untuk menceriakan pusat sumber walaupun masa tu ada banyak mulut yang bercakap-cakap tentang aku. Ada yang cakap,aku ni bercakap aje lebih..setakat tampal-tampal kat pusat sumber,semua orang boleh buat.Tapi orang tu takde plak tolong menampalnya,setakat bercakap ajelah.
Tapi aku sentiasa pekakkan telinga walaupun kadang-kadang berdarah jugak hati. Sebab memang orang suka dengki ngan kita kan? So kepada mereka yang baru aje pegang jawatan ni,jangan berputus asa ok kalau tengok pusat sumber korang agak teruk.Mulakan dari sikit dan usahalah walaupun aku amat faham kerja sebagai guru sangat menimbun-nimbun. Aku percaya dengan kata-kata "kejayaan dimulakan dengan langkah yang pertama".

Oklah,setelah hampir 3 minggu lebih sejak sekolah dibuka tahun ni aku berusaha keras menceriakan pusat sumber sebabnya aku baru aje menerima rak-rak baru yang dibuat oleh ibu bapa.Alhamdulillah,more better lah...puas bertukang,gunting-gunting,tampal-tampal,gantung-gantung,panjat-panjat,susun-susun dan segala-galanya lah,akhirnya aku berpuas hati dengan hasilnya. Untuk bunga dan keceriaan plak,aku keluarkan duit poket sendiri untuk tengok apa yang aku inginkan..tak salah berkorban untuk kebaikan kan?Walaupun pusat sumber aku ni hanya sekangkang kera tapi kurang-kurang ia boleh memberi ilmu tambahan kepada murid selain daripada guru..so,biar aku tepek kan aje gambarnya sekarang..tapi janganlah bayangkan yang over sebab aku buat keje sorang-sorang,buat yang terdaya aku ajelah...hahahahaha


ni lah pusat sumber aku,kecik aje..semuanya hasil air tangan aku,hahahaha...tekan lif naik sendiri nampak.Side kanan tu,kaunter pinjaman...big books tu aku baru aje gantung hari tu,semangat betul.


yang rak warna coklat tinggi itulah rak baru,belakang dia ada 2 rak lagi...kalau korang nampak rak hijau kat belakang tu,tu dah side bilik ABM tau...kiranya ruangan aku sampai kat banner tu aje.So kecik kan?Sebab tu takde banyak sudut yang boleh dibuat...apapun sekarang,aku masih dalam proses nak upgrade lagi pusat sumber ni..rak belah kiri yang warna coklat yang nampak sikit aje ni ialah rak pendidikan islam ngan sudut majalah..banyak jugak buku-buku agama Islam kat pusat sumber aku ni,yelah sekolah aku ada 5 orang aje budak yang beragama Islam..paling best,tahun ni sekolah aku dah dibekalkan ngan Al-Quran dan Iqra..alhamdulillah sangat2.


ni plak sudut motivasi,opss meja jepun tu originally made by me howkay...hahaha


yang ni pulak sudut uji minda,masa aku ambik gambar ni,aku belum tampal lagi gambar uji minda tu..kat bahagian bawah tu pulak,aku pastekan senarai nama penerima Anugerah NILAM...sebabnya tahun lepas,masa sekolah aku dicalonkan untuk sekolah kluster,nazir yang datang tanya..ada ke pusat sumber tampal senarai nama penerima Anugerah NILAM,tu yang tahun ni aku baru terhegeh-hegeh nak buat...hu3


ni plak rak kerja pusat sumber aku,dah habis susun sebaik mungkin tapi nampak macam bersepah kan?what heverlah...hahahaha,satu perkara yang aku buat khas untuk pusat sumber ni ialah...


bunga ni aku gubah sendiri tau,memanglah nampak keamaturannya kan?tapi puas hati sebab pasu,bunga dan aksesori aku pilih sendiri. Dah ada bakat dah seposen dua nak menggubah ni...hehehe


ni plak rak kecik aku untuk letakkan kad-kad pinjaman buku. Rak biru untuk Tahap 1 sebabnya kad diorang kan warna biru dan rak kuning untuk Tahap 2 sebab kad diorang warna kuning. Aku beli rak ni ikut warna kad untuk mudahkan my pengawas PSS untuk buat keje...korang boleh nampak kan kad-kad comel ada dalam tu,tu maknanya sistem pinjaman aku telah berjalan. Tapi paling bestkan,aku paling suka benda ni...


aku rasa pokok bonsai ni comel...sebabnya ada sarang burung kecik kat atas dia,sebenarnya sarang burung tu dijual berasingan tapi aku rasa comel..tu yang aku beli.Pastu letak atas pokok bonsai ni...kalau masuk pusat sumber,benda ni yang pertama aku akan tengok...bagi aku,sweet sangat.

Ok,aku rasa dah habis aku review apa yang aku dah buat almost a month ni untuk pusat sumber aku. Kepada guru-guru baru memegang jawatan GPM ni,harap bersabar dan tabah. Yang penting jadikan bilik yang di amanahkan tu macam bilik kita sendiri atau lebih mudah rumah kita sendiri. Sebab aku sukakan benda yang cantik dan comel,tu yang aku suka menghias. Dan aku bersyukur,walaupun bilik ni kecil,kurang-kurang aku ada tempat meluahkan idea kreatif yang ada dalam kepala aku ni..semoga apa yang aku sharekan kat sini dapat memberi sedikit sebanyak pengetahuan kepada insan yang sudi membaca. Kalau ada nak tanya apa-apa atau nak mintak apa-apa kat aku yang berkaitan pusat sumber,just leave your comment yer...sekian dulu daripada aku,nak sambung kerja lain.Actually,dalam kepala aku ada satu benda agi aku nak share...nanti aku update yer..wassalam.

~ ada orang kata blogger ni adalah insan yang suka syok sendiri atau jaja cerita peribadi..hurmmm,bagi aku depends atas nawaitu blogger tu sendiri...aku menulis untuk berkongsi dan juga sebagai kenangan peribadi aku sebab kadang-kadang aku suka baca semula entry2 lama just to flashback my memories~

12 comments:

bintang_zue said...

Keep up the good job sis.. saya pon GPM juga..

Unknown said...

mmg sgt mmbrikn dorongn.kamek GPM yg baharu...rasa sgt plu bimbingan n panduan...tq ya.sgt mmbntu...nti update lg please...sy akn jadi follower

Unknown said...

baru juga jadik GPM...bulan 6 tahun lepas....good job to u...

Zuryn said...

Boleh share tak buat mcm mane kad pinjaman d.I.y?email zuriyahenney@gmail.com
Tq

Unknown said...

* Adakah anda memerlukan pinjaman segera?
* Pembayaran balik bulanan bermula dalam tempoh 8 bulan selepas anda telah mengumpul pinjaman dalam akaun bank anda.
* Kadar faedah yang rendah 2%
* Bayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) tempoh.
* Syarat-syarat pinjaman yang fleksibel dan bayaran bulanan.
* Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai? Selepas menghantar permohonan pinjaman
Anda boleh mengharapkan jawapan yang awal kurang daripada 24 jam, dan ***.
*** Pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang kami perlukan.
dari awak
 
Hubungi kami sekarang
E-mel: fastcashfirm@gmail.com

 
BERHUBUNG TERBAIK,
Mr.Anthony Smith.
Fast Cash Syarikat
e-mel fastcashfirm@gmail.com

Anonymous said...

Hai semua,

Saya adalah seorang pinjaman pemberi pinjaman swasta, boleh dipercayai, pemberi pinjaman boleh dipercayai; Saya memberi pinjaman kepada perniagaan dan individu pada kadar faedah yang rendah dan berpatutan 2%. Jika anda menolak pinjaman oleh institusi kewangan bank untuk satu atau lebih sebab. Adakah anda sedang mencari pinjaman perniagaan, pinjaman peribadi, pinjaman gadai janji, pinjaman kereta, pinjaman pelajar, hutang penyatuan pinjaman, pinjaman tidak bercagar dan modal teroka? Anda berada di tempat yang tepat untuk Solutions pinjaman anda Jika anda berminat dalam tawaran pinjaman, sila hubungi kami melalui e-mel: (rolandfredrickloaninsuranceplc@gmail.com)
Regards,

Encik Roland Fredrick

Unknown said...

We are Ireland based major/Direct providers of Fresh Cut BG, SBLC, POF, MTN, Bonds and CDs and this financial instruments are specifically for lease and sale.We are one of the leading Financial instrument providers with offices all over Europe.
we always deliver on time and precision as Set forth in the agreement. You are at liberty to engage our leased facilities into trade programs, project financing, Credit line enhancement, Corporate Loans (Business Start-up Loans or Business Expansion Loans), Equipment Procurement Loans (Industrial Equipment, Air crafts, Ships, etc.) as well as other financial instruments issued from AAA Rated bank such as HSBC Bank Hong Kong, HSBC Bank London, Deutsche Bank AG Frankfurt, Barclays Bank , Standard Chartered Bank and others on lease at the lowest available rates depending on the face value of the instrument needed, Our Terms and Conditions are reasonable.
DESCRIPTION OF INSTRUMENTS:
1. Instrument: Bank Guarantee (BG)/SBLC (Appendix A)
2. Total Face Value: 10M MIN to 50B MAX USD or Euro
3. Issuing Bank: HSBC, Deutsche Bank Frankfurt, UBS or any Top 25 .
4. Age: One Year, One Day
5. Leasing Price: 4+ 1%
6. Sale Price: 32+2%
7. Delivery by SWIFT .
8. Payment: MT103-23
9. Hard Copy: Bonded Courier within 7 banking days.
If you have need for Corporate loans, International project funding, etc. or if you have a client that requires funding for his project or business, We are also affiliated with lenders who specialize on funding against financial instruments, such as BG, SBLC, POF or MTN, we fund 100% of the face value of the financial instrument.
Inquiries from agents/ brokers/ intermediaries are also welcomed; do get back to us if you are interested in any of our services and for quality service.
Name : Ciaran Sheridan
E-mail : ciaransheridan453@gmail.com
Skype id : ciaransheridan453@gmail.com

Unknown said...


We offer certified and verifiable bank instruments via Swift Transmission from a genuine provider capable
of taking up time bound transactions.

FOR LEASING OF BG/SBLC
MINIMUM FACE VALUE OF BG/SBLC = EUR/USD 1M
LEASING FEE = 4%+2%

FOR PURCHASE OF FRESH CUT BG/SBLC
PRICE = 32%+2%
MINIMUM FACE VALUE OF BG/SBLC = EUR/USD 1M

Our BG/SBLC Financing can help you get your project funded, loan financing by providing you with yearly
renewable leased bank instruments. We work directly with issuing bank lease providers, this Instrument can be monetized on your behalf for 100% funding: For further details contact us with the below information.

Contact: Name: WARREN GARY

Email: inquiry.barkerfinancial@gmail.com

Skype: inquiry.barkerfinancial@gmail.com

silke said...

We offer certified and verifiable bank instruments via Swift Transmission from a genuine provider capable
of taking up time bound transactions.

FOR LEASING OF BG/SBLC
MINIMUM FACE VALUE OF BG/SBLC = EUR/USD 1M
LEASING FEE = 4%+1%

FOR PURCHASE OF FRESH CUT BG/SBLC
PRICE = 32%+1%
MINIMUM FACE VALUE OF BG/SBLC = EUR/USD 1M

Our BG/SBLC Financing can help you get your project funded, loan financing by providing you with yearly
renewable leased bank instruments. We work directly with issuing bank lease providers, this Instrument can be monetized on your behalf for 100% funding: For further details contact us with the below information.

Contact name: Azra Ishaque

Email : lintel.financialservicesplc@gmail.com

Skype : lintel.financialservicesplc

Unknown said...

GENUINE BANK GUARANTEE (BG) AND STANDBY LETTER OF CREDIT (SBLC) FOR BUY OR LEASE AT THE BEST AVAILABLE RATES
We offer certified and verifiable financial bank instruments via Swift Transmission from a genuine provider capable
of taking up time bound transactions.
FOR LEASING OF BG/SBLC
MINIMUM FACE VALUE OF BG/SBLC = EUR/USD 1M
LEASING FEE = 4%+2%
FOR PURCHASE OF FRESH CUT BG/SBLC
MINIMUM FACE VALUE OF BG/SBLC = EUR/USD 1M
PRICE = 32%+2%
Our BG/SBLC Financing can help you get your project funded,
loan financing by providing you with yearly.
RWA ready to close leasing with any interested client in few banking days
I will be glad to share with you our working procedures.
Name : Thomas Wolfgang
Email : inquiry.fastfunding@gmail.com
Skype : inquiry.fastfunding@gmail.com

Alex James said...

SIGNET UK FINANCE PLC is a British based financial consulting company with years of experience in the international and local finance market. Be it lease bank guarantee, Stand by letter of credit or any type of refinancing, talk to our team at SIGNET UK FINANCE PLC and certainly we will set your business on the right path with our sound and quality financial advice and services. Our bank instrument can be help you fund you projects in Trading, funding project(s) such as Aviation, Agriculture, Petroleum, Telecommunication, construction of Dams, Bridges, Real Estate and all kind of projects.Having years of professional, invaluable experience in the banking and finance industry, and having access to dozens of different prominent trusted and reliable providers, our Financial Services consultants will crawl through hundreds of products to find one that perfectly matches your needs.

Purchase Instrument of BG/SBLC : 38%+2% Min Face Value cut =5M- 10B EUR/USD
Lease Instrument of BG/SBLC    : 6%+2% Min Face Value cut = 5M- 10B EUR/USD

#business #bank #project #funding #startups #work #help #finance #entrepreneur #startup #investment #email #money #loans #debtors #creditors #mandate #directors #tax #buyers #bg #ceos #investors #monetizer #cfo #owners #seekers

Contact Name: Alex James
Email:signetukfinanceplc@gmail.com
SKYPE:signetukfinanceplc@hotmail.com
Whatsapp #:+441134592123

david wagner said...

We are trusted trade finance solution providers who is here to help you keep your supply chain moving smoothly in order to lead you to business growth. Offering you a range of trade finance solutions and services including Letter of Credit (USANCE and AT SIGHT, Back to Back LC), Standby Letters of Credit (SBLC), Bank Guarantee (BG)
Contact name: Davis Scott
Email :inquiryprogressiveassociate@gmail.com

 
Copyright © sAat dUka dAn Ria bErsaTU | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top | Sign in