Fikirkan Masa Depan Yang Tak Pasti

Saturday, September 29, 2012

Assalamualaikum....
Hari ni weekend yang agak sunyi tapi nasib baiklah aku dah biasa...aku hanya ditemani seekor kucing yang namanya Oren..tapi dari pagi tadi,dia asyik tidur aje,mungkin dia penat kut sebab tgh pregnant...hehehehe
apa yang best dia dah mula mengiau2 tadi,sebab dia lapar rasanya...aku pun xtau nak bagi dia makan apa,sbb Oren sbnrnya dipelihara oleh cikgu sebelah aku ni...kebetulan cikgu tu balik,so Oren melepak kat umah aku...dah beberapa kali aku ajar si Oren ni makan keropok keping yang dh digoreng,he3...kucing kt Sarawak ni xtau makan kopok upernya,kalau kucing kat Terengganu n Kelantan,kita baru stat goreng,dia yg duk sebatu jauh dah stat berlari2 datang....ohhh,sungguh berbeza.
tapi sekarang Oren dah pandai sikit2 makan kopok,mungkin kerana dia terpaksa...he3
sebab cikgu sblh umah aku ni kasi dia makan whiskas...

opss,kembali kepada tajuk n3,sebenarnya satu hari suntuk aku fikir pasal masa depan aku..bukan pasal nak kawin,sebab tu merupakan topik yang hanya boleh dibincang utk 2 tahun lagi..apa yang aku fikir skrg ialah nak beli kereta.
mcm2 aku fikir,mcm mana nak urus kewangan,nak bayar itu ini lagi...kdg2 aku pelik jugak,orang lain gaji 2k++ aje tapi boleh pakai vios,tapi aku ni bukan takat kereta,kereta sorong pun aku takde....hu3,sedey plak.
mungkin kehidupan aku belum stabil kut....

pastu,dari tadi aku duk sibuk kira kalau aku bayar downpayment kete byk ni,brape aku kena byr bulan2...kalau byk ni,brape plak kena byr....hu3,pastu tambah tolak ngan segala mcm benda yang aku kena bayar dll,aku pun pikir berapa banyak aje yang tinggal pada aku??

bila kita makin dewasa ni,makin banyak yang kita kena fikirkan...tanggungjawab makin besar,tambah2 bila dah kawin nanti...ohhhh,tak dapat bayangkan mcm mana nk uruskan kewangan family...
ok,tu aku baru terfikir pasal kereta,tak masuk agi bab rumah...tapi nasib baiklah parents aku dah hadiahkan sebidang tanah pada aku tahun lepas,so tinggal buat rumah ajelah.. (agak riak di situ tapi aku pasti bukannya ada orang baca pun blog aku,he3
tapi kalau boleh,aku nak jugak ada sebuah rumah yang dah siap,utk dijadikan sbg aset masa depan...boleh buat rumah sewa ke kan?ohhh,rasa mcm otak berfungsi dengan matang...hehehehe

apapun,masa depan perlu direncanakan dengan baik supaya tiada penyesalan pada masa akan datang...mungkin pada peringkat awal,kita perlu bersederhana sahaja supaya ia dapat memudahkan kita...tapi kebiasaan sikap manusia,suka berlumba ngan orang lain,suka menunjuk,riak,bongkak,takbur bab kata ustaz steady aku...hahahahaha ( penangan Geng Surau)
rasa2nya tak perlulah kita nak berlumba,bab kata pepatah ukur baju di badan sendiri,kalau agak2 muat n betul saiz tu...bolehlah beli,tapi kalau dah ukur baju pada badan model catwalk,sah2 r baju jadi sendat nanti,bila nak pakai,terkoyak rabak jadinya....
so,pandai2lah kan....

lagipun,masa kan akan terus berjalan,mula2 belilah yang biasa dulu,dah sampai masa yang sesuai,keadaan pun dah ok,barulah tukar yang lain...actually pesanan utk diri sendiri.
dah banyak jugak membebel benda2 yang ntah pape...
opsss,sebelum trlupa...aku ada beli satu produk,kalau dah nampak hasil,nanti aku share kat sini yer...he3

wassalam

~Oren tak mau makan kopok dah,sikit aje dia makan...hampeh~

0 comments:

 
Copyright © sAat dUka dAn Ria bErsaTU | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top | Sign in