Persaingan Dalam Kehidupan

Sunday, June 26, 2011

Salam semua...petang2 mcm ni rajin plak aku menaip,maklum r tengah minum air kopi,so mata pun bukan men bersuka ria agi sebab x tido...sah2 malam nanti,terbongkang tak sedar diri...haishh.
ok,entry aku kali ni aku rsa mcm nak cakap pasal persaingan....yes!tepat sekali,aku tau dah dlm kepala korang mesti terbayang persaingan masa belajar Sains darjah 4???rantai makanan tu,alah yang ada sape makan sape tu...tak ingat???confirm korang dapat B dlu Sains nih...hehehe
actually,persaingan ni sememangnya wujud dalam kehidupan,yelah...segala segi aspek,persaingan merupakan satu benda yang lumrah kan...even dengan adik beradik pun,bersaing kan??nak biskut yang tak hangus,nak nasik lebih,nak ayam besar...tak ke namanya bersaing tu??ohh...ok,korang baru sedar tu namanya bersaing ek???
persaingan ni sah2 wujud dalam semua bidang,tak kira lah sukan ke,akademik ke,kerjaya,masakan,minuman,n paling penting n hebat adalah dalam bisnes!
yelah,kalau x,tak kan ada yang guna mandrem segala bagai nak majukan bisnes kan?sampai sanggup tanam,jampi wat so ever kalau nampak kedai sebelah maju kan??ohh...sugguh sadis pemikiran ini...
tapi walaupun persaingan ni adalah sihat tapi sumtime dia boleh buat korang strees gak nak2 kalau korang buat bisnes...bila sale mula drop slow2,mula r korang gelabah kan?yelah,kalau selama ni boleh shopping moping 2-3k,skrg boleh tgk aje...kalau nak shpping pun takat 5-6 ratus aje...dah hilang k nya,hehehehe
ok,tell u truth lah kan,aku smmgnya berada dalam keadaan tu skrg,oiitt2...bukan bab shpping moping tu...aku tak ponah2 aihh shopping smpai ber k,k...takat 2-3 hengget sekupang lebih adalah...hehehehe
ok,sbnrnya bisnes aku skrg agak slow...nak ckp kegawatan ekonomi aku tgk makin dashyat perkhidmatan pos skrg...(mksdnya rmai yg beli on9)
risau bebenor nih...yelah,stok byk,tapi takde sale yang msuk sgt...so,sah2 lah ko cuak kan?
hah...mcm tu lah aku,tp aku sntiasa ingatkan diri supaya kuat usaha,bisnes adalah satu bnda yang ko kena seksa diri dlu,buang itu ini (oppss,tidak termasuk buang air yer), n segala mcm mende ko kena brkorban terutamanya DUIT HENGGET tau...kalau sekupang dua,tak heran r...kalau dah berkupang2 smpai nak msuk guni,pe cer kan??
so,aku dah pikir mcm cmne nak naikkan sales...penat dah pikior,aku google sana sini...smpai kdg2 aku rsa mcm menagih sale plak,hu3

aku tgk sumtime satu kedai tu,letak aje teaser,perghh...berduyun ko org LIKE,siap suruh tag agi tkut diorg terlepas...kdg2 ada gak yang tak sempat beli n ada yang nak pattern lain tp kedai tu takde stok...aku yg ada stok ni,selalu gak nk g interframe tp mcm tak baik aje kan...nak inbox,dah org tu setting bukan fren tak leh msj...so,ap agi aku nak buat kan??diam jelah...hu3
bagi aku persaingan dalam dunia bisnes ni sgt dasyhat sebab ramai org jual bnda yg sama ngan kita just harga aje lain...so,kena pndai2 attrack customer...hu3
kdg2 aku pndg persaingan ni sbg satu perkara yg boleh kuatkan usaha aku agi smbil aku berdoa kpd Allah jugak...yelah,kdg2 niat tu just nak duit,bukan nak beribadah kan...maksudnya galakkan org memakai tudung...so,nawaitu kena betulkan dulu.

so,aku akan teruskan usaha untuk maju walaupun kepala hotak aku nih bukanlah bisnes minded sangat pun,just sekadar nak pastikan aku ada sumthing yang aku boleh isi masa lapang...selain duit poket utk tanggung diri,takde r myusahkan mak ayah aku agi...
walaupun kdg2 aku mcm tertewas gak tp aku kena bangkit...sbb aku ingt satu tips dlm bisnes,
jangan TERLALU rajin p view sana sini,google itu ini,search bnda ni bnda tu berkaitan perniagaan org lain yang mnjual produk yg sama ngan kita sbb kita akan stress n down bila tgk customer diorg beratur amik tiket nak beli belah...hu3

so,pesanan dari aku..persaingan itu ada pro dan cons nya...selamat beramal, :-)

0 comments:

 
Copyright © sAat dUka dAn Ria bErsaTU | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top | Sign in