Aku & Interior Decoration

Monday, December 07, 2015

Assalamualaikum...

Yay,finally dapat update blog. MasyaAllah rindu sesangat nak update tapi kekangan masa serius sangat menghimpit.

Kali ni aku just nak share tentang interior decoration. Dah lama sangat aku nak share tentang minat aku yang satu ni. Actually sejak zaman sekolah lagi aku sangat sukakan hiasan dalaman rumah. Setiap kali aku jenjalan umah orang,confirm punya aku ushar satu rumah...hahaha,aku tak tahu kenapa tapi aku sangat sukakan hiasan rumah yang cantik. Rumah aku biasanya akan jadi mangsa,sebab aku sangat suka tukar layout rumah terutamanya ruang tamu.



So,sekarang bila aku dah kerja...lagilah obses aku ni menggila.Dulu masa aku kat Sarawak,walaupun kuarters aku stay tu dah nak roboh and bergoyang-goyang  tapi aku still deko,siap beli macam-macam benda tanpa share duit ngan housemate sebabnya aku tak kisah pun kalau bab macam ni.

Now,bila aku dah stay ngan suami dan anak kat Pahang,lagilah makin menjadi-jadi obses aku...dah tu kuarters aku plak 2 tingkat,lagilah banyak idea aku boleh curahkan,ini memang menyeronokkan. Disebabkan itu,misi aku untuk tahun 2016 adalah menghias rumah!!


Kalau orang tanya aku macam mana aku dapat idea,dah tentu dari macam-macam sumber..paling aku suka follow IG interior designer yang femes emes,orang-orang glemer yang suka selfie berbackgroundkan umah diorang,laman-laman web deko,majalah Anjung Seri,Impiana and what so ever,ushar galeri IKEA dan Mr.Google yang sentiasa memaparkan apa yang retina aku sedang cari...wahh gitu.


Yess,memang main deko-deko ni sometimes need your sacrifice terutamanya kewangan tapi ko pandai-pandailah adjust situ sini untuk dapatkan apa yang terbaik. Terbaik bukan bermakna ko kena perabihkan duit,beli benda-benda yang mahal but kita kena kreatif. Beli benda yang murah tapi kalau pandai deko,confirm letop umah ko nyah...hahahahaha. 

Jadi,untuk memastikan misi 2016 aku berjalan dengan lancar,maka aku dah listkan beberapa perkara penting yang aku nak share dengan korang semua.

1) Pastikan dulu konsep rumah atau mana-mana ruang yang korang nak deko tu. Kalau aku,aku ni jenis suka study dengan jangka masa lama untuk dapatkan apa konsep yang terbaik.

2) Tetapkan bajet. Yes,bajet sangat penting. Sebab tu kena tentukan dulu konsep apa yang korang nak buat..jangan terlebih bajet plak tau. Errr tapi aku pernah jugak terover bajet,🤔🤔

3) Kedai..yes,pastikan korang tahu kat mana korang nak dapatkan item yang korang nak tu. Untuk aku,aku pilih IKEA dan KAISON..sebabnya,aku nak konsep simple moden aje untuk rumah aku.

4) Deko!! Bila dah ada bajet,barang dan segala benda barulah kita boleh mula mendeko. Wahhh,aku belum sampai step ni lagi,rasa sangat tak sabar kut.


Upsss, satu lagi benda yang paling penting dan memainkan peranan yang superb ialah warna ruang,lampu dan curtain. So,pastikan dulu warna yang bersesuaian and kalau boleh janganlah main terjah aje pilih warna sebabnya ruang akan nampak dumb kalau salah pilih kaler.

Curtain,kalau korang nak konsep moden,janganlah pilih design langsir yang  terlalu berat. Nama pun moden kan. Untuk design langsir,tak perlu pening2,taip aje kat gugel...terkeluarlah segala macam design.

Lampu...hurmmm,pilihlah lampu yang bersesuaian. Warna lampu memainkan peranan sangat penting kut.


Rasanya itu ajelah aku nak share tentang minat dan tips berkaitan interior decoration ni..aku bukanlah sesiapa atau pakar sangat bab deko2 ni,just sharing an idea ajelah. Tapi kalau korang jenis ada banyak lebihan duit,upah ajelah interior designer,confirm cun nelecun rumah korang. Insyallah if ada masa,aku update next entry plak yer..

Tak sabarnya nak tunggu hasil mendeko nanti...wassalam.


0 comments:

 
Copyright © sAat dUka dAn Ria bErsaTU | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top | Sign in