Tips Travel Ngan Baby

Monday, December 07, 2015

Assalamualaikum...

Kali ni entry mak- mak pulak yer. Korang suka travel?Tapi ada baby?Haaa...tu lah persoalan yang ada dalam fikiran aku lepas aje aku bersalin hari tu. Aku memang suka travel sana sini,tak kisahlah dalam atau luar negara,yang penting namanya travel. Bila ada Hannah,aku selalu pikir boleh ke aku travel lagi? Dah tu Hannah plak jenis tidur mesti nak berbuai..tak kan nak hangkut buaian yang besar gedabak tu sekali ke hotel. Pulak tu ada member aku cakap,buat masa setahun pertama ni tak yah lah pergi mana-mana sebab masih ada baby. Aku??? Memang tak boleh terima fakta tu sewenang-wenangnya,maka aku ngan suami,buatlah satu percubaan berani mati kitorang...hahahahaha

Untuk percubaan pertama tu,sememangnya aku ngan hubby buat prepation yang kaw-kaw,maklumlah masa tu Hannah baru umur 2 bulan seminggu,still kecik lagi. Apa yang kitorang buat,plan tempat kitorang nak pergi sekali ngan tempoh masa lagi. Pastu segala keperluan Hannah kitorang bawak sekali untuk memastikan Hannah still rasa macam kat rumah. Jangan tak tahu,kitorang bawak sekali buaian dia tau..masa tu memang rasa agak segan lah tapi belasah aje. Actually hubby aku jer kut yang rasa sebabnya dia yang heret buai tu...hahahaha

Alhamdulillah untuk trip pertama tu,Hannah sangat behave. Sangat kami tak jangka and for your info,Hannah langsung tak guna buai yang kitorang heret tu...unbelievable betul. Tapi mommy ngan abah so happy sebab dlam kepala mommy ngan abah ni,ada banyak tempat lagi nak jenjalan.


Lepas tu,almost every weekend kitorang ke sana sini atas sebab kerja and Hannah become more matured with traveling situation,alhamdulillah. Mak ayah aku merangkap aki ngan opah Hannah ada jugak berbunyi sebab selalu bawak Hannah ke sana ke mari tapi nasib diorang faham situasi aku ngan  hubby yang selalu ada kerja...hehehe

So,after beberapa kali travel...aku rasa nak share lah jugak pengalaman travel ngan baby kecik ni,bukanlah tips sangat  pun,tajuk entry aje nak kasi gempak sikit...

1) Korang kena faham dulu jadual rutin baby korang tu. Contohnya waktu tidur dia,diapers time and also feeding time dia. Sebab setiap baby tak sama rutinnya. Jadual rutin baby ni penting untuk tahu sebabnya senang kita nak adjust masa nak pergi mana-mana atau nak sediakan bahan ke,barulah baby tak rasa terganggu.

2) Destinasi travel. Untuk pertama kali,seeloknya pilihlah tempat yang dekat dulu. Bukan apa,baby tak biasa tidur dalam kereta,sometimes kereta bergegar ke,bunyi hon ke,bising ngan radio lagi..sebab tu kena pilih tempat yang jarak dia pendek dulu. Ni kira macam latihan travel untuk baby lah. If baby ok,so kita boleh ansur maju kan jarak travel,maksudnya makin jauh lah. Kurang-kurang baby dah biasa ngan keadaan dalam kereta and kita sendiri tak gelabah kalau baby meragam dalam kereta.

3) Keperluan baby lengkap. Ok,ada anak ni sememangnya memerlukan space yang banyak dalam kereta,sebabnya nak hangkut keperluan dia. Contohnya kalau anak tidur berbuai,mula2 travel angkutlah buai tu..yes memang serabut tapi dah ko nak sangat jalan-jalan kan walaupun ada anak kecik,maka silalah berkorban jugak...hahahaha. Keperluan ni maksudnya apa yang baby selalu dapat kat rumah,dia akan dapat jugak bila time travel. Selain buaian,keperluan yang still aku bawak sampai sekarang ialah tungku dan iron (iron memang dari zaman aku bujang aku wajib bawak sebab aku nak pastikan tudung aku ok). Walaupun Hannah dah hampir 4 bulan tapi dia still bertungku sebab tak nak bagi dia kembung perut. Itulah maksud keperluan dia. 

4) Travel bag and diapers bag. Ok,yang ni part paling aku jaga. Apa beza 2 bag ni. Untuk aku,diapers bag Hannah ialah beg yang aku akan bawak ke mana sahaja kitorang pergi even tempat tu ambik masa 5 minit aje nak sampai. Apa yang ada dalam diapers bag? Ok,barangan kat bawah ni adalah wajib berada dalam diapers bag Hannah. 


Maksudnya kalau tetiba dia po po kat mall ke atau time diapers dia ditukar ke,senang untuk aku buat. Hannah memang dah biasa mandi dan tukar pampers kat mall,masjid,dalam kereta pun boley baa...lagi satu if dia nak susu,senang korang nak bancuh even dalam kereta.
Untuk travel bag plak,aku akan letakkan semua pakaian yang dia perlukan,susu tambahan,segala barangan mandian dia,mainan pun ada. Haaa...ni kira macam bagasi dia sendiri lah.

5) Keselesaan baby diutamakan. Disebabkan aku ngan hubby dah berpangkat ibu bapa,makanya keselesaan Hannah amatlah kami utamakan. Dalam kereta,kitorang sediakan tilam,bantal dan selimut dia untuk memastikan dia still boleh golek2 macam biasa,main ngan mainan dia atau saja nak baring untuk prektis meniarap. Kadang-kadang baby nak jugak tidur atas tilam,lagi-lagi bila kena sejuk aircond,memang lena lah tidurnya. Pastu satu lagi kan,kalau korang dah start menyoping tu,pastikan jenguk-jenguklah jugak muka jam,mana tau time tu time baby tidur ke,susu ke...sebab kadang baby tak semestinya menangis untuk dapatkan keperluan dia. Kang kesian plak baby lapo..haaa,tu lah bestnya jadi parents,ada banyak pergorbanan perlu dibuat tapi jangan risau baby pun akan belajar adjust masa dia perlahan-lahan.

6) Waktu keluar. Ok,yang ni hubby aku sangat disiplin and takde consideration langsung. Apa maksud waktu keluar? Waktu keluar ni maksudnya tempoh masa baby kat luar. Seeloknya jangan terlalu lama berada di luar sebabnya baby kecik,dia maybe tak mampu nak hadap segala udara kat luar tu terutamanya asap rokok. Lagi satu cuaca panas dan hujan maybe akan memudaratkan baby. Biasanya aku ngan hubby akan keluar pukul 10 pagi sebab time tu semua tempat dah mula beroperasi dan kitorang akan pulang  sebelum pukul 630 petang. Walaupun kitorang ni masih muda kengkononnya tapi ada jugak pesanan orang tua yang masih kitorang ikut. Biasanya waktu mandi Hannah adalah sebelum maghrib dan selalunya 630 petang tu Hannah dah siap mandi dan ready to sleep dah. Sebab Hannah ni jenis tidur awal,so memang kul 6 tu kitorang dah ada kat hotel dah. Malam?? Setakat aku travel ni,rasanya aku tak pernah keluar malam lagi sebab time tu Hannah tidur dan biasnaya hubby jer keluar sensorang,tu pun just untuk cari dinner..hehehe

7) Stroller dan baby carrier. Ok,yang ni aku rasa semua orang dah tau. Ada pro and con dia if guna either one from this. Stroller memang sangat berguna bila nak round-round mall tapi tak sesuai if pergi kedai-kedai kecik,lagi satu kalau baby tidur eloklah guna stroller. Untuk stroller,Hannah bolehlah suka jugak duduk dalam tu tapi syaratnya dia nak mengadap orang,aku ngan hubby selalu ubah seat Hannah supaya dia mengadap kami tapi dia tak suka sangat,sejam dua boleh lagi dia tahan,lama-lama menangis lah. Sebaiknya stroller ni pilihlah yang ringan,ada tempat simpan barang dan senang diurus.
Untuk baby carrier plak,kitorang main beli aje hari tu sebab nak cepat. So far oklah sebab boleh guna kat tempat yang sempit dan memerlukan kita bergerak dengan pantas. Lagi satu tak rasa berat sangat baby berbanding dukung biasa. Cumanya bila baby tidur amatlah kesian,selalunya hubby akan dukung jugak Hannah bila dia dah tertidur. Macam tak sampai hati nak biarkan dia tidur dalam baby carrier tu dengan kepala tergoyang-goyang.


Rasanya itu ajelah yang aku nak cerita untuk kali ni. Harap-harap dapat membantu mana-mana mommies yang teringin nak travel. Lagi satu adalah lumrah baby meragam ketika travel cuma bila selalu travel,baby akan mula adapt ngan situasi travel tu. Setakat hari ni,Hannah masih behave walaupun kadang dia mengamuk jugak dalam kereta sebab nak susu dan tidur.

Bagi aku travel ngan baby ni seronok sebab boleh dedahkan baby dengan dunia sebenar dan tunjuk alam persekitaran like pokok,haiwan etc...

Pssst,kenangan paling best and selalu sangat terjadi pada aku ngan hubby ialah Hannah selalu po po dalam kereta ketika jammed atau odw ke hotel..tahan ajelah bau pekasam anak sendiri dalam kereta yang beraircond,hahahahaha

Jumpa lagi di next entry insyallah,fuhhh panjang betul menulis ni. Harap korang tak jemu lah baca yer...wassalam.




0 comments:

 
Copyright © sAat dUka dAn Ria bErsaTU | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top | Sign in