Kisah mengapa ayam sentiasa mencakar tanah

Saturday, October 15, 2011

Assalamualaikum,jumpa lagi kita hari ni kan?hope sihat2 aje..
ari ni aku rasa mcm nak post entry pasal ayam lah...bukan sebab aku teringin nak mkn ayam KFC walau pada hakikatnya memang aku teringin pun...hu3
sebenarnya sebab aku terpikir nak cakap pasal ayam ni adalah kerana petang tadi kan sedang aku asyik sapu daun-daun kering kat luar rumah aku,tetiba aku teringat tentang ayam...kalau korang nak tau,aku sangat2 suka kawasan tanah yang nampak bekas cakaran penyapu sampah sebab bagi aku ia nampak bersih..
so,aku teringat plak,kalau ayam mencakar pun nampak jugak bekasnya...tu yang aku teringat pasal ayam...hehehehe,maaflah kalau korang tak faham apa yang aku cuba explainkan ni...
ok,kembali kepada kisah mengapa ayam sentiasa mencakar tanah...korang pernah dengar tak kisah ayam ngan burung?dulu,masa aku kecik2,atuk ngan nenek aku suka citer pasal kisah2 dahulu kala a.k.a penglipurlara...ye ye je kan???
ok,sebelum aku terus bercerita...aku paste dulu gambar ayam,tapi maaflah gambar ayam jantan aje,ayam betina takde...hehehehe


ok,continue the story...nenek aku kata,dulu ayam selalu tengok burung terbang...dia asyik terpikir kenapa dia tak boleh terbang sedangkan dia pun ada kepak macam burung kan?yelah,burung kan ikut suka hati dia aje nak terbang kemana-mana pun,so ayam jeleslah...
lepas tu,satu hari ayam jumpa burung n bertanya lah macam mana cara dia nak terbang macam burung jugak...so,burung kata senang aje,burung jahit kepak dia dengan satu jarum...konon2 jarum hikmah lah.
so,burung pun bagi pinjam jarum kat ayam...lepas tu ayam hepylah sebab dah dapat jarum yang boleh jahitkan kepak dia n dia akan dapat terbang macam burung kan??
tapi.............
dalam ke"excited"kan ayam mendapat jarum tu,ayam telah terhilangkan jarum burung tu...so,ayam menggelabah r...sah2 burung akan datang mintak kan?
thats y nenek aku kata,ayam selalu mencakar2 tanah sebab sebenarnya dia mencari jarum yang burung pinjamkan kat dia...
n kalau dia selalu kibas2 kepak dia tu,tu tandanya dia cuba nak terbang macam burung...hehehehehe

tetiba,aku rasa macam citer kisah dongeng kat kanak2 plak...tapi sampai sekarang aku masih percaya dengan cerita tu walaupun usia aku dah 23 tahun sekarang....hehehehe
korang rasa citer tu betul ke?atau just mainan kisah2 orang2 tua zaman dulu?
ntah,aku pun tak pasti...tapi disebabkan aku teringat kisah ayam ni,tu yang aku citerkan kat korang plak...ni kisah nenek aku yang suka citer macam2 kat aku dulu,aku pun apa agi 200% percaya...hahahahaha

oklah,jumpa agi esok lusa...upss,esok malam dinner kelas aku ngan Jabatan Matematik kitorang,tadi kitorang dah sibuk2 siapkan doorgift utk lecturer n semua orang...macam rasa nak kawin aje,he3
salam ukhuwah dari aku,jumpa lagi..


nukilan : menikmati secawan besar teh dengan nikmatnya...nak ke?g dapur umah korang pastu bancuh sendiri ek...he3

0 comments:

 
Copyright © sAat dUka dAn Ria bErsaTU | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top | Sign in