Kem Motivasi...penat tapi ada ilmunya.

Saturday, May 12, 2012

Assalamualaikum...
Bertemu lagi hari ni,dah 2 hari aku x update apa2...sebabnya?sangat penat dgn kehidupan aku sbg seorang guru...hari ni baru ada masa terluang nak update sbb kelmarin sampai tghari tadi,sekolah aku buat Kem Motivasi Tahun 6...best??utk murid semestinya diorang rasa best tapi utk aku,biasa2 aje just aku dapat menambah ilmu...

pertama kali dlm hidup aku,aku tengok kem motivasi hanya 2 khemah yang didirikan...mcm comel aje,nak tahu kenapa?sbbnya murid tahun 6 sekolah aku cuma ada 8 orang sahaja...sekolah aku kategori SKM (sekolah kurang murid)..

untuk kem motivasi ni,aku bertugas as fasilitator utk LDK...aku just buat 3 games yg just 4 fun....alhamdulillah diorang boleh ikut ngan game n sangat sukakanya.
aku pun enjoy aje..dalam kem ni ada aktiviti bbq jugak,bbq ni mgikut cikgu2 senior di sini dh mcm acara wajib lah bila ada event...kat sekolah aku ni,bila ada jer sesi makan2,korang jangan bimbang,korang boleh makan sebanyak mana yang korang mahu..tu yg best,n seafood sgt2 lah banyak...psst,sbb tu msa mula2 aku join bbq kat sini,aku balik umah aku muntah sbb TERLALU x sedar diri makan seafood..hehehehe

tapi bagi aku kem ni best sebab aku dapat improve n tahu ilmu baru,ilmu apa?ok,kebetulan kem motivasi ni dibuat utk murid2 bagi mendedahkan diorang dgn cara menjawab soalan...penceramah jemputan plak iaitu Cikgu Roziah ialah pemeriksa kertas UPSR sejak tahun 2009 lagi..so,penceramah tu dgn baik hatinya memberitahu guru2 yg ajar BM cara menanda kertas dgn betul...utk makluman korang,menanda kertas BM terutamanya Penulisan merupakan satu SEKSAAN buat aku sebab aku bukan opsyen BM..n aku punya minor pun bukan BM jugak,tu yg aku terseksa..bayangkan bila cg math mcm aku ni ditransform utk ajar BM,x kesian kat aku??mula2 aku stress gak tapi lama2 kita kena terima n cuba utk belajar...alhamdulillah smpai skrg,aku dpt mengajar dgn baik n dlm msa yg sama msih bljr tntg BM ni..
so,bila ada sum1 yang datang memberikan tunjuk ajar,sgt2lah gembiranya hati...walaupun bukan opsyen aku,tp ilmu mcm ni susah nak dapat...so,aku pun dgn sungguh2nya memahamkan cara...act,apa yang penting dalam penandaan kertas BM Penulisan UPSR ni ialah guru tu perlu tahu mencari kekuatan karangan dan bukan hanya sibuk mencari kesalahan dalam karangan...point ni aku dpt dr cikgu Roziah n aku rsa sgt2 berguna.

lama jugak sesi dia menerangkan cara pemarkahan,aku rasa hampir 2 jam lebih kut tapi aku tak rasa langsung mcm 2 jam...hehehe,kusyuk katakan..
lepas selesai semua,so sesi makan2...
wahhh,ni lah sesi yang aku suka...so,aku nak share ngan korang makanan feberet aku skrg yer...


inilah dia umai....makanan femes org Sarawak,sangat2 best.ok,aku story skit...umai ni dalam bahasa mudahnya mcm sushi lah,maksudnya dia x dimasak n kita makan mentah2...mula2 masa aku dgr cikgu2 citer rsa mcm loya gak sbb aku tak suka sushi...tapi bila aku rasa sendiri,SANGAT2 BEST!!
tak rasa langsung hanyir dia...n kalau korang xtau dia mentah,cnfirm korang makan x sedar dunia...ni umai masa jamuan tengahari tadi...umai ni ada banyak jenis,kalau dalam gambar tu umai ikan...maksudnya dia diperbuat dari ikan,then isi ikan dipotong,dihiris halus n digaul bersama bawang besar,bawang merah sikit n bawang putih...jangan lupa letak asam limau untuk hilangkan hanyir n peram dalam peti sejuk,cnfirm BEST GILER!

aku pernah jugak rasa umai udang,mmg mantop jugak...sampai bertambah2 aku makan nasi,hurmm...kesimpulannya,jangan pandang rendah pada makanan2 di tempat2 lain sbb tak kenal maka x cinta tau...mcm aku,konon2 x suka lah umai,hanyir lah,apalah..
last2 skrg,nampak aje umai,aku orang pertama yang duk tercongok mengadap...hehehehe
kalau datang Sarawak,cubalah rasa makanan ni ek..mesti korang suka..

ada lagi satu menu yang aku rasa mantop habis tapi minuman...errr,aku rasa entry aku ni dh jauh menyimpang dari tajuk tapi xpelah untuk maklumat brsama kan...hehehe
minuman yang aku selalu order kalau g kedai makan kat Sarawak ni ialah " Teh C Special"...air ni kan sgt2 best,nyaman.
jap2 aku google gambar...heheheh


sape punya gambar ntah,maaflah aku kidnap jap...nilah Teh C Special,dia ada banyak layer..sgt best tapi aku x suka kalau terlalu manis..maklum r setiap kali g kedai,minuman ni aje yg aku order,so dh mcm2 versi yg aku minum...ok,meh aku nak story lagi...nampak x layer yang paling bawah warna hijau gelap tu?di situlah terletaknya keistimewaan dia..biasanya di Sarawak ni,kalau order Teh C Special ni,korang akan diberi pilhan sama ada nak gula melaka (orang teranung panggil,nisang) atau gula apong (gula yang org Sarawak buat sndiri n slalu dijadikan sbg hadiah hari guru) atau pandan...
so,pilihlah nak yang mana2...aku biasanya pilih gula melaka..rsa lebih kaw gitu..
so,datang Sarawak nanti,makan n minumlah menu yang aku xplain tadi yer...hehehe

oklah,aku rasa sampai sini aje entry aku...dalam mcm blog jalan2 cari makan plak,hehehe
apapun,hope korang dapat sumthing new from my entry ni..
wassalam

notakaki : disebabkan kem motivasi,baju aku sebakul x basuh,bilik x bersapu 2 hari...now,lets do it!!cikgu x boleh malas...^____^

0 comments:

 
Copyright © sAat dUka dAn Ria bErsaTU | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top | Sign in