Sikap sesetengah orang melayu

Thursday, December 23, 2010

aku tak sabar2 nak share pengalaman aku yang satu nih..ehh,lupa plak,semekom semua..sihat??kira2 sihat jelah yer...

sebenarnya ari nih aku nak citer kisah sikap sesetengah orang melayu...actually sebagai seseorang yang baru aje memulakan bisnes,aku memang takde banyak pengalaman tentang kerenah customer kan??so..ari nih aku didatangi sekumpulan customer yang nak beli barang lah...masalahnya dalam sekumpulan tuh,ada lah seorang "insan terpuji" yang baik hati giler duk "promote" barang2 aku jual...

korang tau,asal kawan2 dia nak beli aje,dia akan cepat2 hasut supaya jangan beli...

"bazir duit r woi,bukan ko pakai sangat nanti..."

"yang ni macam selimut aje time2 hujan,bukan shawl nih"

"buruk r yang tuh,kedai sana ada jual gak"

"shawl kena clorox nih ko nak beli???bazir duit aje"

kalau korang lah yang jadi tokeynya,agak2 korang buat apa ngan mulut cabul nih???sental ngan lada?selotip mulut dia?sindir?maki?senyum kambing??tahan aje?

aku punya perasaan macam nak terbakar oooi...nilah sebenarnya sikap sesetangah orang melayu yang lebih suka mengutuk,menjatuhkan,memburukkan kaum sendiri...dah tuh bila nak maju????kalau sepanjang masa duk dengki aje kejenya...
pening aku...

kalau dia datang membeli,takpe r jugak aku nak sabar..nih satu haram tak beli,kalau aku nih ejen insurans,dah lama aku promote insurans untuk mulut dia tuh...
geram woooooo!!!

aku pikir2 balik,maybe dia dengki kut sebab aku ada dengar2 dia pun nak buka kedai,so hasut kengkawan jangan beli ngan aku...dah tu,buka jelah kedai...rezeki masing2 Allah bagi,nape nak hancurkan bisnes orang??memang bisnes 9/10 dari pintu rezeki tapi kalau macam nih punya sikap orang sesama bangsa,bila bangsa tuh nak maju???

aku tak faham betul r ngan minah nih,dah r perangai tak semengah...ada ke datang umah orang yang tak kenal,duk terkangkang sana...terkangkang sini,naik kaki atas kerusi meja...
aku rasa masa sekolah dah ada silibus moral yang ajar adab sopan bila jumpa orang atau datang umah orang...takpun,kalau tak pernah sekolah,sah2 mak bapak akan didik kita ngan baik punyer tentang hormat-menghormati...
heran aku ngan orang gini,bukan nak mengutuk r..tapi kalau muka cun,takpe r gak nak buat perangai...nih,adeeiiii...sendiri mau ingat r.

aku memang takde r baik sangat,tapi dah kalau sampai sengaja nak hasut orang untuk hancurkan bisnes,apa kes??aku dah r tak kenal sape pun dia,datang2 wat perangai baik punyerrrr plak...
sape tak naik hangin minyak cap kapak ooiii...

so,sebagai orang melayu yang sebangsa,apa salah kita sokong,,,takde apa yang rugi pun sebab Allah dah janjikan rezeki masing2,kat mana2 insyallah ada rezeki...maybe kalau ada antara korang yang baca nih cakap,alah...lumrah dunia bisnes,tapi bagi aku yang masih terkapai2 dalam dunia nih,benda2 macam akan mendownkan aku r..
tapi semangat aku tak kan pernah luntur,sebab mak ayah aku cakap tu baru siket jumpa kerenah manusia...kalau aku terus ke depan dalam dunia nih,makin banyak ragam akan aku jumpa...
bak kata pepatah

"rambut sama hitam,hati lain-lain"

so,kisah ni lah aku nak share ngan korang...maybe ada antara korang dah pernah rasa,so..apa yang penting,bukan kerjasama dah..tapi SABAR!!
nak berjaya bukan mudah,sebab banyak halangan dan cabaran perlu ditempuh sebelum kita dapat gapai awan yang nun jauh dilangit...

jumpa agi next entry,papai...

~nota kaki :baru aku faham apa yang orang kata,"membunuh diam2"~



4 comments:

A young lady said...

meh kiter bunuh makhluk lahanat tu kak husna...

wani pakai barang kak husna jual , cedap taw.

Una Husna said...

tak baik bunuh2,cincang aje!!!ngeh2...

KNS said...

aduhai
mohon sgt dijauhkan dr jumpa org mcm ni...

good luck bisnes!!!!! =D

Una Husna said...

tulah psl,orang yang x bleh tgk kita berjaya dari dia...sush jugak kan?

 
Copyright © sAat dUka dAn Ria bErsaTU | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top | Sign in